Verhuur 1-op-1

We verhuren vastgoed via een openbaar selectieproces. Is er maar 1 serieuze kandidaat? Dan maken we soms 1-op-1-afspraken.

Op deze pagina maken we onze plannen voor 1-op-1-verhuur bekend (bekendmakingen). Bent u het niet eens met een plan? U leest dan in de bekendmaking hoe en tot wanneer u dit ons kunt laten weten.


Plan om grond in gebruik te geven aan BKC voor het plaatsen van 4 kunstwerken Werkspoorkwartier

Datum bekendmaking: 26 juli 2024
U kunt reageren tot en met: 15 augustus 2024

Gebied: Werkspoorgebied
Adres: Vlampijpstraat, Nijverheidsweg, Tractieweg en Schaverijstraat
Stukken grond: gedeeltelijk deel uitmakend van kadastraal bekend gemeente Catharijne, sectie B, nummer 9475 en gemeente Catharijne, sectie B, nummer 6810
Waar: 4 kunstwerken op 4 locaties:

  • Kunstwerk 1: een object te plaatsen op de Vlampijpstraat waarbij het werkspoorkwartier verbindt met de Cartesiusweg.
  • Kunstwerk 2: 2 objecten te plaatsen aan beide kanten langs de Nijverheidsweg, tussen Gietijzerstraat en de Nijverheidsweg 14.
  • Kunstwerk 3: een object te plaatsen op een parkeerplaats ter hoogte van Tractieweg 80.
  • Kunstwerk 4: een object te plaatsen op de stoep bij de Schaverijstraat in de bocht bij huisnummer 54.

Korte toelichting

We zijn van plan om deze stukken grond in gebruik te geven (bruikleen) aan Bedrijvenkring Cartesiusweg (BKC). BKC zal deze grond alleen gebruiken voor het plaatsen van bovengenoemde kunstwerken.

We vinden BKC de enige geschikte kandidaat, omdat:

  • Vanuit de afdeling culturele zaken deden we mee aan het Europese project 'HUB-IN'. Binnen HUB-IN ontwikkelen 8 Europese steden in een specifiek historisch gebied een ‘Hub van innovatie en ondernemerschap’. Het Werkspoorkwartier in Utrecht is één van deze gebieden. We steunen het Werkspoorkwartier in Utrecht in haar wens om een ‘cultureel en circulair maakgebied’ te worden. 
  • Het doel hiervan is om Werkspoorkwartier aantrekkelijker te maken voor bezoekers en om het verhaal van het cultureel erfgoed in het gebied te vertellen. De kunstwerken zullen ieder een eigen verhaal vertellen.
  • Om dat te bereiken hebben we aan BKC gevraagd om een project te begeleiden om kunstwerken in de openbare ruimte in het Werkspoorkwartier te plaatsen. BKC is een ondernemersvereniging actief binnen het Werkspoorkwartier. BKC heeft een open inschrijving gehouden om 4 kunstenaars te selecteren. De doelgroep hierbij waren kunstenaars en cultureel ondernemers die actief zijn in het Werkspoorgebied.
  • BKC heeft via de openbare inschrijving een viertal kunstenaars uitgekozen die een kunstwerk zullen maken. Dat kunstwerk wordt neergezet op een publieke locatie. BKC heeft in haar selectieprocedure objectieve, redelijke en toetsbare eisen gebruikt, die goed te controleren zijn. Er is dus een bewuste keuze gemaakt voor deze 4 kunstenaars en hun kunstwerken. 
  • De kunstwerken worden via BKC in de openbare ruimte geplaatst en blijven eigendom van de kunstenaars. Om een en ander juridisch goed te regelen wordt voor de volledigheid een gebruiksovereenkomst (bruikleenovereenkomst) afgesloten.

Bent u het niet eens met het uitgeven van de grond in bruikleen wat wij van plan zijn? U kunt ons dit tot en met 15 augustus 2024 laten weten. Stuur een e-mail aan vastgoedgunningen@utrecht.nl met de reden(en) waarom u het er niet mee eens bent. Als onderwerp zet u in de e-mail: "Reactie op plan bruikleen Werkspoorkwartier".

We beoordelen uw reactie.

Er zijn dan 2 situaties mogelijk:
1.    Wij zijn het met uw reactie eens. Dit betekent dat we de bruikleen aan BKC opnieuw bekijken.
2.    Wij zijn het niet eens met uw reactie. In dat geval kunt u binnen 20 dagen opnieuw laten weten dat u het niet eens bent met ons plan voor bruikleen aan BKC. U doet dat door een kort geding tegen ons te starten.

Hebben wij binnen 20 dagen geen dagvaarding (oproep om voor de rechter te verschijnen) gekregen voor een kort geding? Dan mogen wij de gronden in bruikleen geven aan BKC. Uw rechten zijn dan verwerkt. Dat betekent bijvoorbeeld dat u geen proces meer kunt starten. Ook kunt u geen schadevergoeding eisen of kosten aan ons terugvragen.

Hebt u vragen? Stuur een e-mail naar vastgoedgunningen@utrecht.nl.


 

Plan om in het gebouw Ondiep Zuidzijde 006 kamer K.06 te verhuren aan nieuwe huurder

Datum bekendmaking: 24 juli 2024
Reageren kan tot en met: 13 augustus 2024

Adres: Ondiep Zuidzijde 006
Gebouw: Gemeente Utrecht, gedeelte  B, nummer 6502, kamer K.06
Grootte: 27 m²
Waar: in de wijk Ondiep, naast winkelcentrum de Plantage

Periode van verhuur: 4 maanden, telkens verlengen met 12 maanden
Huur: € 2.783,25 per jaar te vermeerderen met BTW

Korte toelichting

Ondiep Zuidzijde 006 is ook bekend als het Lumax gebouw. Het Lumax gebouw is een gebouw waarin meerdere bedrijven ruimtes huren van de gemeente. De huurder van ruimte K.06 in de kelder heeft de huurovereenkomst opgezegd tegen 30 november 2024. Voor deze ruimte is een nieuwe huurder gevonden, eenmanszaak JPJG Services ingeschreven in de kamer van koophandel onder nummer 66928656.

We zijn van plan om kamer K.06 in dit gebouw te verhuren aan JPJG Services. De nieuwe huurovereenkomst zal starten na de mogelijkheid tot reageren op dit plan. Het bestaande gebruik van het gebouw wordt niet aangepast. 

We vinden JPJG Services de enige geschikte kandidaat, om de volgende redenen.

  • De beschikbaarheid van deze ruimte sinds 1 mei bekend is gemaakt op de website van Lumax en er in deze periode geen andere kandidaten zich hebben aangeboden.
  • Nieuwe huurder de inrichting van de huidige huurder wenst over te nemen.

We hebben objectieve, redelijke en toetsbare eisen gebruikt, die goed te controleren zijn. Als gemeente mogen we hier voor een groot deel ook zelf over beslissen (beleidsvrijheid).

Bent u het niet eens met de verhuur die wij van plan zijn? U kunt ons dit tot en met 13 augustus 2024 laten weten. Stuur een e-mail aan vastgoedgunningen@utrecht.nl met de reden(en) waarom u het er niet mee eens bent. Als onderwerp zet u in de e-mail: "Reactie op plan nieuwe huurovereenkomst JPJG Services".

Bent u te laat met uw e-mail? Dan mogen we kamer K.06 in het gebouw verhuren. Uw rechten zijn dan verwerkt. Dat betekent bijvoorbeeld dat u geen proces meer kunt starten. Ook kunt u geen schadevergoeding eisen of kosten aan ons terugvragen.   

We beoordelen uw reactie. 

Er zijn dan 2 situaties mogelijk:
1.    Wij zijn het met uw reactie eens. Dit betekent dat we de verhuur aan JPJG Services opnieuw bekijken.
2.    Wij zijn het niet eens met uw reactie. In dat geval kunt u binnen 20 dagen opnieuw laten weten dat u het niet eens bent met ons plan voor verhuur aan JPJG Services. U doet dat door een kort geding tegen ons te starten.

Hebben wij binnen 20 dagen geen dagvaarding (oproep om voor de rechter te verschijnen) gekregen voor een kort geding? Dan mogen wij het verhuren aan JPJG Services. Uw rechten zijn dan verwerkt. Dat betekent bijvoorbeeld dat u geen proces meer kunt starten. Ook kunt u geen schadevergoeding eisen of kosten aan ons terugvragen.

Hebt u vragen? Stuur een e-mail naar vastgoedgunningen@utrecht.nl.


Plan om De Kleine Prins/Notenbomenlaan 400 in gebruik te geven aan schoolbestuur

Datum bekendmaking: 23 juli 2024
U kunt reageren tot en met: 12 augustus 2024

School: DKP Onderwijsgroep
Adres: Notenbomenlaan 400
Gebouw: Gemeente Utrecht, sectie  D, nummer 5191

Korte toelichting

We zijn van plan om het schoolgebouw in gebruik te geven aan De Kleine Prins (het schoolbestuur). 

We vinden dat alleen het schoolbestuur voldoet aan de voorwaarden om het schoolgebouw te gebruiken, om de volgende redenen. 

Op basis van het beleid voor onderwijshuisvesting geven we het schoolgebouw in gebruik aan het schoolbestuur. 

Bent u het niet eens met het plan om de school in gebruik te geven aan het schoolbestuur? Laat ons dit dan uiterlijk 12 augustus 2024 weten. U doet dat door een kort geding tegen ons te starten.

Hebben wij op 12 augustus 2024 nog geen dagvaarding (oproep om voor de rechter te verschijnen) gekregen voor een kort geding? Dan mogen wij de school in gebruik geven aan het schoolbestuur. Uw rechten zijn dan verwerkt. Dat betekent bijvoorbeeld dat u geen proces meer kunt starten. Ook kunt u geen schadevergoeding eisen of ons vragen om kosten te vergoeden.

Hebt u vragen? Stuur een e-mail naar vastgoedgunningen@utrecht.nl.


Plan om School aan de Singel, Wittevrouwenkade 4 in gebruik te geven aan schoolbestuur

Datum bekendmaking: 19-7-2024
U kunt reageren tot en met: 8-8-2024

School: School aan de Singel
Adres: Wittevrouwenkade 4, 3512 CR, Utrecht
Gebouw: Gemeente Utrecht, sectie  A, nummer 3855

Korte toelichting

We zijn van plan om het schoolgebouw in gebruik te geven aan het NUOVO (het schoolbestuur). 

We vinden dat alleen het schoolbestuur voldoet aan de voorwaarden om het schoolgebouw te gebruiken, om de volgende redenen.

  • De school is bedoeld voor onderwijsactiviteiten.
  • De gemeente heeft de wettelijke plicht om te zorgen voor gebouwen voor scholen, de gemeente voert deze plicht uit samen met de schoolbesturen. In de gemeente Utrecht zijn de regels voor de onderwijshuisvesting vastgelegd in het Meerjarenperspectief Onderwijshuisvesting (MPHOHV) (pdf, 930 kB) en de Verordening huisvesting scholen gemeente Utrecht (Verordening). In artikel 33 en artikel 40 van de Verordening huisvesting scholen gemeente Utrecht (Overheid.nl) en het MPOHV is vastgelegd hoe we het huisvestingsprogramma voor scholen uitwerken. Hierin is ook vastgelegd dat we het programma voor onderwijshuisvesting in overleg met de scholen vaststellen. Samen met schoolbesturen zorgt de gemeente voor voldoende gebouwen, verspreid over de stad, voor alle scholen voor primair, voortgezet en speciaal onderwijs.
  • Op basis van het beleid voor onderwijshuisvesting is de school toegewezen aan het schoolbestuur. Deze locatie is niet geschikt om in eigendom over te dragen aan het schoolbestuur en daarom wordt deze in gebruik gegeven.

Bent u het niet eens met het plan om de school in gebruik te geven aan het schoolbestuur? Laat ons dit dan uiterlijk 8-8-2024, 23.59 uur weten. U doet dat door een kort geding tegen ons te starten.

Hebben wij op 8-8-2024 nog geen dagvaarding (oproep om voor de rechter te verschijnen) gekregen voor een kort geding? Dan mogen wij de school in gebruik geven aan het schoolbestuur. Uw rechten zijn dan verwerkt. Dat betekent bijvoorbeeld dat u geen proces meer kunt starten. Ook kunt u geen schadevergoeding eisen of ons vragen om kosten te vergoeden.

Hebt u vragen? Stuur een e-mail naar vastgoedgunningen@utrecht.nl.


Plan tot tijdelijke verhuur Piramidedreef 5 Utrecht

Datum bekendmaking: 17 juli 2024
Reageren kan tot en met: 6 augustus 2024

Adres: Piramidedreef 5 te Utrecht 
Gemeente Utrecht, sectie F, nummer 627 

Grootte: perceel 3.800 m2, hoofdgebouw 853 m2, tijdelijk gebouw 540 m2
Waar: Het voormalig school- en tijdelijk gebouw, gelegen aan de Piramidedreef 5 in Utrecht.  

Looptijd: op grond van de Leegstandswet, maximaal 10 jaar

We zijn van plan om de gebouwen aan de Piramidedreef 5 te verhuren aan stichting SSH Utrecht (SSH) die deel uitmaakt van de Stichting Utrechtse Woningcorporaties (STUW) en die de gebouwen alleen zal gebruiken voor de tijdelijke verhuur van 37 onzelfstandige sociale huurwoningen (kamers) voor studenten.  

We vinden SSH de enige geschikte kandidaat, omdat:

  • de gemeente de gebouwen enkel ter beschikking wil stellen ten behoeve van tijdelijke verhuur op grond van de Leegstandswet met als bestemming 37 onzelfstandige sociale huurwoningen;  
  • uit de Woonvisie en de Stedelijke Prestatieafspraken volgt dat de verhuur van sociale huurwoningen de primaire taak is van de Utrechtse woningcorporaties (verenigd in de STUW);
  • de STUW een samenwerkingsverband is van zes woningcorporaties die samenwerken aan goede woningen, prettige buurten en woonkansen voor huishoudens met een laag inkomen of anderen die niet zelfstandig in hun huisvesting kunnen voorzien in de gemeente Utrecht;  
  • de STUW corporaties ervaring hebben in het tijdelijk verhuren van sociale huurwoningen;
  • de gemeente in dat kader de gebouwen alleen wenst te verhuren aan één van de STUW corporaties; 
  • SSH door de STUW is aangewezen als enig kandidaat huurder voor de gebouwen met als doel om er tijdelijke woningen te realiseren en te verhuren;
  • SSH als enige STUW corporatie gespecialiseerd is in onzelfstandige kamerverhuur;
  • dat er geen andere STUW partij is die de gebouwen wenst te huren;
  • SSH aangegeven heeft de gebouwen te zullen gaan transformeren naar 37 onzelfstandige sociale huurwoningen ten behoeve van de verhuur aan studenten met een sociale huurprijs onder de eerste aftoppingsgrens.  

We hebben objectieve, redelijke en toetsbare eisen gebruikt, die goed te controleren zijn. Als gemeente mogen we hier voor een groot deel ook zelf over beslissen (beleidsvrijheid).

Bent u het niet eens met de verhuur die wij van plan zijn? U kunt ons dit tot en met 6 augustus 2024 laten weten. Stuur een e-mail aan vastgoedgunningen@utrecht.nl met de reden(en) waarom u het er niet mee eens bent. Als onderwerp zet u in de e-mail: "Reactie op plan verhuur Piramidedreef 5”.

Bent u te laat met uw e-mail? Dan mogen we de gebouwen verhuren. Uw rechten zijn dan verwerkt. Dat betekent bijvoorbeeld dat u geen proces meer kunt starten. Ook kunt u geen schadevergoeding eisen of kosten aan ons terugvragen.

We beoordelen uw reactie.  

Er zijn dan 2 situaties mogelijk:  

  1. Wij zijn het met uw reactie eens. Dit betekent dat we de verhuur aan SSH opnieuw bekijken.
  2. Wij zijn het niet eens met uw reactie. In dat geval kunt u binnen 20 dagen opnieuw laten weten dat u het niet eens bent met ons plan voor verhuur aan SSH. U doet dat door een kort geding tegen ons te starten.

Hebben wij binnen 20 dagen geen dagvaarding (oproep om voor de rechter te verschijnen) gekregen voor een kort geding? Dan mogen wij het gebouw verhuren aan SSH. Uw rechten zijn dan verwerkt. Dat betekent bijvoorbeeld dat u geen proces meer kunt starten. Ook kunt u geen schadevergoeding eisen of kosten aan ons terugvragen. 

Hebt u vragen? Stuur een e-mail naar vastgoedgunningen@utrecht.nl.


Plan om een loods aan de Sophialaan 7-31 te verhuren

Datum bekendmaking: 12-7-2024
Reageren kan tot en met: 1-8-2024

Adres: Sophialaan 7-31
Gebouw/stuk grond: Gemeente Utrecht, deel E, nummer 295
Grootte: 2400 m²

Ingangsdatum: datum van eigendomsoverdracht aan de gemeente
Huurprijs: € 12.750 per maand.

Waar: Voorbij de entree van het terrein de Trip, de tweede loods achter het kantoorpand.

We zijn van plan om het gebouw te verhuren aan De Kaai B.V. De Kaai B.V. zal dit alleen gebruiken als tijdelijke opslagruimte voor materieel.

We vinden De Kaai B.V. de enige geschikte kandidaat, omdat:

  • De Kaai B.V. de huidige eigenaar is van het gebouw en de gemeente het gebouw in eigendom krijgt om circulaire activiteiten op die locatie te ontplooien.
  • Tot dat de planvorming klaar is en de ontwikkeling van start kan gaan is er de mogelijkheid om het gebouw tijdelijk te verhuren.
  • De Kaai B.V. heeft als huidige eigenaar van het gebouw aangegeven het gebruik tijdelijk voort te willen zetten met een huurovereenkomst totdat de Kaai B.V. naar haar nieuwe locatie kan verhuizen.
  • De gemeente alleen tijdelijk wenst te verhuren voor maximaal een jaar met een tussentijdse beëindigingsmogelijkheid en met zo min mogelijke investeringen en kosten.
  • De Kaai B.V. heeft aangegeven te kunnen instemmen met de tijdelijkheid vereisten.
  • De Kaai B.V. als huidige gebruiker haar gebruik kan voortzetten en geen aanvullende investeringen hoeft te doen in het gehuurde die gezien de korte duur ook nooit terugverdiend kunnen worden.

We hebben objectieve, redelijke en toetsbare eisen gebruikt, die goed te controleren zijn. Als gemeente mogen we hier voor een groot deel ook zelf over beslissen (beleidsvrijheid).

Bent u het niet eens met de verhuur die wij van plan zijn? U kunt ons dit tot en met 1-8-2024 laten weten. Stuur een e-mail aan vastgoedgunningen@utrecht.nl met de reden(en) waarom u het er niet mee eens bent. Als onderwerp zet u in de e-mail: "Reactie op plan verhuur Sophialaan 7-31".

Bent u te laat met uw e-mail? Dan mogen we het verhuren. Uw rechten zijn dan verwerkt. Dat betekent bijvoorbeeld dat u geen proces meer kunt starten. Ook kunt u geen schadevergoeding eisen of kosten aan ons terugvragen.

We beoordelen uw reactie. 

Er zijn dan 2 situaties mogelijk:
1.    Wij zijn het met uw reactie eens. Dit betekent dat we de verhuur aan De Kaai B.V. opnieuw bekijken.
2.    Wij zijn het niet eens met uw reactie. In dat geval kunt u binnen 20 dagen opnieuw laten weten dat u het niet eens bent met ons plan voor verhuur aan De Kaai B.V. U doet dat door een kort geding tegen ons te starten.

Hebben wij binnen 20 dagen geen dagvaarding (oproep om voor de rechter te verschijnen) gekregen voor een kort geding? Dan mogen wij het verhuren aan De Kaai B.V. Uw rechten zijn dan verwerkt. Dat betekent bijvoorbeeld dat u geen proces meer kunt starten. Ook kunt u geen schadevergoeding eisen of kosten aan ons terugvragen.

Hebt u vragen? Stuur een e-mail naar vastgoedgunningen@utrecht.nl.


Plan om straatkelders 0298 en 0299 ter hoogte van Choorstraat 3 te verhuren

Datum bekendmaking: 12-07-2024
Reageren kan tot en met: 01-08-2024

Adres: straatkelders 289 en 299 ter hoogte Choorstraat 3 te Utrecht
Gebouw: Gemeente Utrecht, sectie C, nummer 6765

Grootte: ongeveer 57 m² verhuurbaar vloeroppervlak

De gemeente Utrecht is van plan om deze straatkelders 0298 en 0299 te verhuren aan Stichting Literatuurmuseum & Literatuur Archief. De straatkelders maken namelijk onderdeel uit van het gebouw gelegen aan de Choorstraat 3 – Massegast 6 en 8 – Oudegracht 167. Dat gebouw verhuurt de gemeente al aan Stichting Literatuurmuseum & Literatuur Archief. De straatkelders hebben geen eigen ingang en zijn alleen toegankelijk via het gebouw dat de Stichting Literatuurmuseum & Literatuur Archief huurt.

We vinden Stichting Literatuurmuseum & Literatuur Archief de enige geschikte kandidaat, om de volgende redenen:

  • De straatkelders zijn onlosmakelijk verbonden aan het gebouw dat al verhuurd is aan Stichting Literatuurmuseum & Literatuur Archief.
  • Hierdoor zijn de straatkelders alleen toegankelijk via het gebouw dat Stichting Literatuurmuseum & Literatuur Archief huurt. Daardoor kunnen we de kelder niet verhuren zonder toestemming van Stichting Literatuurmuseum & Literatuur Archief. Stichting Literatuurmuseum & Literatuur Archief zal hier geen toestemming voor verlenen vanwege haar bijzonder specifieke functie als museum.
  • De verhuring van de straatkelders zorgt voor een betere invulling van het programma van eisen van Stichting Literatuurmuseum & Literatuur Archief.

We hebben objectieve, redelijke en toetsbare eisen gebruikt, die goed te controleren zijn. Als gemeente mogen we hier voor een groot deel ook zelf over beslissen (beleidsvrijheid).

Bent u het niet eens met de verhuur die wij van plan zijn? U kunt ons dit tot en met 01-08-2024 laten weten. Stuur een e-mail aan vastgoedgunningen@utrecht.nl met de reden(en) waarom u het er niet mee eens bent. Als onderwerp zet u in de e-mail: "Reactie op plan verhuur straatkelder 0298 en 0299 aan Stichting Literatuurmuseum & Literatuur Archief".

Bent u te laat met uw e-mail? Dan mogen we de kelders verhuren. Uw rechten zijn dan verwerkt. Dat betekent bijvoorbeeld dat u geen proces meer kunt starten. Ook kunt u geen schadevergoeding eisen of kosten aan ons terugvragen.   

We beoordelen uw reactie. 

Er zijn dan 2 situaties mogelijk:
1.    Wij zijn het met uw reactie eens. Dit betekent dat we de verhuur aan Stichting Literatuurmuseum & Literatuur Archief opnieuw bekijken.
2.    Wij zijn het niet eens met uw reactie. In dat geval kunt u binnen 20 dagen opnieuw laten weten dat u het niet eens bent met ons plan voor verhuur aan Stichting Literatuurmuseum & Literatuur Archief. U doet dat door een kort geding tegen ons te starten.

Hebben wij binnen 20 dagen geen dagvaarding (oproep om voor de rechter te verschijnen) gekregen voor een kort geding? Dan mogen wij de kelders verhuren aan Stichting Literatuurmuseum & Literatuur Archief. Uw rechten zijn dan verwerkt. Dat betekent bijvoorbeeld dat u geen proces meer kunt starten. Ook kunt u geen schadevergoeding eisen of kosten aan ons terugvragen.

Hebt u vragen? Stuur een e-mail naar vastgoedgunningen@utrecht.nl.


Hulp en contact Vastgoedgunningen

Telefoon

14 030

E-mail

vastgoedgunningen@utrecht.nl